CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
I/ NÁZEV PROGRAMU MŠ:
KROK ZA KROKEM ŠKOLNÍM ROKEM
II/ PROGRAM MŠ:
Sportovní zaměření s propojením environmentální výchovy vycházející z programu Začít spolu (dále zkr. ZaS)
Program ZaS je alternativní s důrazem na individuální přístup k dítěti a na partnerství školy, rodiny a komunity ve vzdělávání.
HODNOTY, KTERÉ PROGRAM CTÍ:
Klade důraz na vlastní aktivitu a toleranci. Podporuje tvůrčí aktivitu a osobnost dítěte. Dbá na úlohu učitele jako vzoru i průvodce dítěte na cestě zvídavosti a učení. Zaměřuje se na prostředí i navozené situace v aktivním prostředí. Rozvíjí sociální dovednosti a schopnosti vyjádření pocitů. Základem je spolupráce ve skupině jako základ dospělého chování.
PRINCIPY PROGRAMU:
Individuální přistupovat ke každému dítěti. Zaměřovat se na integrované učení hrou. Vědomě plánovat a pozorovat. Vytvořit centra aktivit ve třídě. Podporovat aktivní účast rodiny. Vést pedagogy k profesnímu a osobnostnímu růstu.
SPECIFIKA PROGRAMU:
Individuální a skupinová práce v centrech aktivit, tzv. koutcích. Děti mají právo a možnost při volbě a výběru činnosti. Vést děti k samostatnosti při vyjádření. Posilovat pocit sounáležitosti.
CÍLE PROGRAMU ZAČÍT SPOLU:
Upevňovat
zvídavost a přirozenou touhu poznávat. Posilovat samostatnost a
schopnost se rozhodovat. Posilovat zdravou sebeúctu. Podporovat zvýšení
tolerance a úcty k druhým a k životnímu prostředí. Zvyšovat důvěru ve
zlepšení dovedností i v týmové práci. Přirozeně zapojovat sociálně a
zdravotně znevýhodněných dětí.
III/ PROJEKTY:
Mateřská škola se svým sportovně environmentálním zaměřením vyhledává možnosti, jak dětem výchovně vzdělávací činnosti zpestřit. Zapojili jsme se do sportovního projektu Sportujeme v regionech a spolupracujeme s Českomoravským hokejbalovým klubem. V rámci spolupráce s místním sportovním klubem, umožňujeme dětem rozšířit pohybové aktivity. Také jsme registrováni v environmentálním programu Mrkvička.
SPORTUJEME V REGIONECH:
Cílem projektu je podpořit pohybový rozvoj předškolních dětí, budování pozitivního vztahu ke sportu prostřednictvím hravých a prožitkových cvičení. Mateřské škole je díky projektu poskytována podpora v podobě kvalitního vybavení a konzultace s vyškoleným trenérem.
MRKVIČKA:
Cílem projektu je sdružovat MŠ a pedagogy se zájmem o environmentální výchovu, poskytovat jim organizační, metodickou a informační podporu při ekologicko-výchovných aktivitách a jejich zavádění do výuky.
HODNOTY, PRINCIPY A SPECIFIKA JSOU I PRO NÁS VIZÍ K ÚSPĚŠNÉMU PLNĚNÍ DANÝCH CÍLŮ- ABY DĚTI DOSÁHLY DOBRÝCH ZÁKLADŮ PRO DALŠÍ ŽIVOTNÍ ETAPU.
Metody a formy, které jsou ve škole uplatňovány:
- V jednotlivých třídách využíváme odpovídající metody a formy práce vzhledem k věku dětí.
Nejčastěji jde o PROŽITKOVÉ a KOOPERATIVNÍ UČENÍ HROU.
Učení je založeno na přímých zážitcích dítěte, podporující dětskou zvídavost, potřebu objevovat, podněcovat radost dítěte z učení, zájem poznávat nové, získávat vlastní zkušenosti.
Poskytujeme dětem dostatek prostoru pro spontánní aktivity a vlastní, bezpečné nápady.
Učební aktivity probíhají především formou nezávazné dětské hry.
Využíváme aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené v poměru odpovídající potřebám a možnostem dětí.
- Zapojujeme i SITUAČNÍ UČENÍ. Využijeme dané situace pro poskytnutí dítěti srozumitelné ukázky životních souvislostí, aby se dítě učilo dovednostem a poznatkům okamžiku.
- Opíráme se i o DIDAKTICKÝ STYL UČENÍ. Uplatňujeme princip nabídky, individuální volbě a nebo aktivní účasti dítěte.
- Jsme průvodcem dětí na jejich cestě za poznáním a probouzíme v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat.