VZDĚLÁVACÍ OBSAH
Obsah učiva je rozdělen do pěti bloků. V jednotlivých blocích jsou obsaženy všechny vzdělávací oblasti a vztahují se vždy k určitému tématu. Motivace těchto bloků vychází z ročního období, přírodních jevů, společenských událostí a každodenní reality, kterou děti prožívají.
Jednotlivé bloky jsou společné pro celou MŠ a učitelky si je rozpracovávají do třídních plánů. Každý integrovaný blok má svého průvodce, typického pro dané téma. Časový prostor, výběr cílů, rozsah a náročnost plánovaných činností přizpůsobují věkovým a vývojovým schopnostem dětí. Integrované bloky rozvíjejí oblast interpersonální (Dítě a ten druhý), kterým nás provází ježeček Bodlinka. Zaměřujme se zde na utváření vztahů k dětem, dospělým a kolektivu. Prohlubujeme vzájemnou komunikaci a pohodu. Oblastí sociálně-kulturní (Dítě a společnost) nás provází skřítek Zvoneček, který dohlíží, aby děti mezi sebou měly kamarádské vztahy, dodržovaly pravidla a pomáhaly si. Oblast biologickou (Dítě a jeho tělo) má na starosti průvodce havran Pírko. Ten děti seznámí se správným rozvojem pohybových, manipulačních a sebe obslužných návyků a postojů. Nezapomene ani na činnosti důležité k ochraně zdraví (prevence úrazů, hygiena, zdravá strava). Mraveneček Jehlička je průvodcem oblasti psychologické (Dítě a jeho svět), kde je naučí tvořit klidné a pohodové prostředí, vhodné ke hraní, komunikaci a vytváření příjemných zážitků a prožitků. Nedílnou součástí je pochvala a povzbuzení. Poslední oblastí je oblast environmentální (Dítě a jeho svět), kterou má na starosti sovička Otylka. Sovička děti naučí, aby byly vnímavé k přírodě, pořádné a pracovité. Naučí nás poznávat základní rostliny, zvířata že se o naši planetu musíme starat. Naši motivační průvodci nás provázejí jednotlivými obdobími ve školce (integrovanými bloky) a i když každý z nich nám přibližuje jednu oblast rozvoje dítěte, vzájemně se v daných integrovaných blocích ovlivňují a oblasti rozvoje-Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět se objevují a prolínají v jednotlivých specifických vzdělávacích cílech v celém vzdělávacím procesu po celý školní rok. K přirozenému prohloubení znalostí a dovedností zařazujeme do daných integrovaných bloků projektové dny, které jsou určeny zpravidla pro nejstarší věkovou skupinu. Součástí vzdělávacího obsahu je i doplňková činnost, předplavecká výuka, která napomáhá k rozvoji přirozených pohybových schopností a dovedností, k posílení zdraví a imunity. Projektové dny a předplavecká výchova, jsou součástí ŠVP a jsou uvedeny v příloze.
1. INTEGROVANÝ BLOK: SPOLEČNĚ JDE VŠECHNO LÉPE
Motivační průvodce - JEŽEČEK BODLINKA
CHARAKTERISTIKA BLOKU
Nové děti si zvykají na odloučení od svých nejbližších a učí se přijmout nové prostředí. Seznamují se s novými kamarády, navazují důvěrný vztah k učitelkám, zvládají podle věku sebeobsluhu a společně si nastolujeme pravidla soužití tak, aby se zde všem líbilo. Zároveň blok poskytuje podněty k vnímání přírodního prostředí, které školku obklopuje, a to v barevném podzimním čase, který přináší nejen spoustu věcí k pozorování a zkoumání všemi smysly, ale také množství přírodních materiálů k vytváření. S měnícím se počasím nabývá na aktuálnosti i téma ochrany zdraví.
Vzdělávací cíle
seznamovat se s prostředím, režimem a lidmi v MŠ
osvojovat si praktické sebeobslužné dovednosti, respektovat pravidla skupiny
osvojit si poznatky o ochraně zdraví a bezpečí v MŠ a okolí
rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti
seznamovat se s věcmi kolem nás a jejich vlastnostmi
získávat povědomí o materiálech, tvarech, velikosti
získávat praktické dovednosti pravidelným procvičováním
rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti při pojmenování předmětů a činností
posilovat a rozvíjet pohybové schopnosti
2. INTEGROVANÝ BLOK: KOUZELNÝ ČAS KOLEM NÁS
Motivační průvodce - SKŘÍTEK ZVONEČEK
CHARAKTERISTIKA BLOKU
Nastává čas kouzelného očekávání a těšení. Je to čas společného prožívání. U dětí podporujeme estetické a tvůrčí aktivity na základě jejich prožitků. Pomáháme dětem, aby porozuměly sobě a zároveň ostatním. Napomáháme kultivovanému projevu dítěte. Povzbuzujeme vzniklá přátelství a společně se učíme ohleduplnosti a toleranci. Přibližujeme dětem vánoční tradice, zvyky pranostiky a symboly a veškeré kulturní dědictví vázané k těmto svátkům.
Vzdělávací cíle
- rozvíjet schopnost přizpůsobit se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám
- získávat povědomí o péči a ochraně tělesného a duševního zdraví
- zdokonalovat dovednosti v oblasti hrubé a jemné motoriky
- rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
- osvojovat si hudební cítění, upevňovat intonaci a rytmizaci
- seznamovat se s pranostikami, zvyky a tradicemi
- prohlubovat fantazii a představivost
- posilovat prosociální chování ve vztahu k druhým lidem
- vytvářet povědomí o mezilidských morálních hodnotách
3. INTEGROVANÝ BLOK: KUDY CHODÍ ZIMA
Motivační průvodce - HAVRAN PÍRKO
CHARAKTERISTIKA BLOKU
Tento blok jako začátek nového roku přináší podnět k seznámení s koloběhem času, s nímž se příroda cyklicky mění. Zimní přírodu nebudeme využívat jen k pozorování těchto změn, ale také k dětským radovánkám a hrám se sněhem. Když zima končí, je čas těšit se na nové jaro prostřednictvím masopustu.
Vzdělávací cíle
- seznamovat se s časovými pojmy a vztahy
- získat poznatky o charakteristických znacích zimy, rozlišení od ostatních ročních období
- seznamovat se se zimními sporty, hrami
- rozvíjet pohybové schopnosti a koordinaci pohybu
- rozvíjet poznatky o volně žijících zvířatech a ptácích v zimě
- seznámit se s oblastmi věčného sněhu a ledu
- seznámit se s naší kulturou a tradicemi
- tvořivě vyjádřit svoji představivost a fantazii
- rozvíjet sounáležitost s třídou
- podporovat nutnost ochrany zdraví a hygieny
4. INTEGROVANÝ BLOK: ZIMA KONČÍ TEĎ, JARO JE TU HNED
Motivační průvodce - MRAVENEČEK JEHLIČKA
CHARAKTERISTIKA BLOKU
Jaro je obdobím, které nabízí další pozorování změn v přírodě, chování zvířat, návrat stěhovavých ptáků, probouzení hmyzu, rozlišování květin a všímání si podmínek pro jejich růst. Seznámíme se s krajovými zvyky období jara. Toto období přímo motivuje k ochraně přírody, k ekologickým aktivitám a připomeneme si svátek naší Země.
Přirozenou cestou budeme rozvíjet pohybové schopnosti dětí a přenášet je do přírody.
Je také čas, kdy budoucí školáci prověří své dovednosti a znalosti.
Vzdělávací cíle
- osvojit si poznatky o přírodě
- rozvíjet sounáležitost s přírodou
- získávat schopnost vážit si života ve všech jeho formách
- rozvíjet schopnosti užívat všechny smysly
- zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat pomocí výtvarných technik
- rozvíjet tvořivost - ze všeho jde něco vyrobit
- osvojit si praktické dovednosti přiměřené věku
- posilovat paměť, pozornost, představivost, fantazii
- posilovat a rozvíjet fyzickou zdatnost
- poznat bezpečnostní a záchranné složky
5. INTEGROVANÝ BLOK: ZVÍDAVOSTI NENÍ DOSTI
Motivační průvodce - SOVA OTYLKA
CHARAKTERISTIKA BLOKU
V tomto bloku se snažíme prohloubit prosociální vztahy. Blížící se konec školního roku znamená pro některé děti konec jedné životní etapy. Společně si připomínáme prožité chvíle plné dobré nálady a radosti. Podporujeme pozitivní vztah k přírodě, využíváme příznivých klimatických podmínek k pobytu venku. Dále podporujeme u dětí přirozenou chuť a zájem poznávat a objevovat vše nové. Chceme s dětmi poznávat ve městě a okolí, naučit je chovat se tak, aby v situacích jim známým neohrožovaly své zdraví a bezpečnost.
Vzdělávací cíle
- rozvíjet a upevňovat sounáležitost ve skupině, kamarádské vztahy
- upevňovat mezilidské vztahy a podporovat empatii k druhým
- rozvíjet schopnost vyjadřovat své pocity,
- vytvářet pozitivní vztah k prostředí, k místu, kde žiji
- rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou
- posilovat přirozené poznávací city - zvídavost, objevování
- seznamovat se s pravidly silničního provozu, základy první pomoci
- rozvíjet pohybové dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky
- podporovat rozvoj psychické a fyzické zdatnosti
- rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
- vytvářet základy estetického cítění ke světu, životu, kultuře a umění